1402-01-14 11:55
366
0
84299
بابهبود کیفیت آب خلیج گرگان:

قهر ۵ ساله فوک‌های خزری در گلستان به پایان رسید

با بهبود کیفیت آب خلیج گرگان بعد از بهار سال ۱۳۹۶ گلستان میزبان فوک‌های خزری شد.

به گزارش گلستان ما، طی روز‌های اخیر مسافران و ملوانان قایق‌های تفریحی اسکله بندرترکمن یک قلاده فوک خزری را در محل حوضچه ورودی و محل پهلوگیری شناور‌های تفریحی مشاهده کردند که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ترکمن این موضوع را تأیید کرده است.

حضور فوک خزری در حالی رقم می‌خورد که بنا به اظهارات علی بیانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن آخرین بار در نورز سال ۱۳۹۶ فک خزری در منطقه آشوراده مشاهده شده است و در گفتگو با خبرگزاری دولت نیز بیانی به این مسأله تأکید کرده که پس از تشدید پسروی و کاهش تراز آب خلیج گرگان دیگر این آبزی با ارزش در آب‌های منطقه مشاهده نشده بود.

حضور فوک خزری در خلیج گرگان در حالی است که پیش برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با لایروبی خلیج و طرح گردشگری آشوراده دیگر شاهد فک‌ها در سواحل ایران نخواهیم بود و مدیریت اشتباه باعث شده که ایران ساحل امنی برای حیات وحش نداشته باشد.

البته بنا به گفته کارشناسان فک‌های خزری جانواران گوشه‌گیری هستند که سعی می‌کنند از انسان دور باشند و تنها منطقه که در کشور ما برای فک‌های خزری مناسب بوده جزیره آشوراده و میانکاله و بخش کوچکی به نام «بوجاق» است.

به نظر می‌رسد که لایروبی خلیج گرگان باعث بهبود کیفت آب شده و این مسأله به حضور فوک‌های خزری در این منطقه منتج شده است.

کارشناسان معتقد هستند که در ماه‌های آینده با این شرایط میزان بیشتری از فک‌های خزری در منطقه ساحلی گلستان مشاهده خواهد شد.
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.